torstai 29. huhtikuuta 2021

Avaruus

 

on aina kiehtonut minua. Yritin jopa lukea tähtitiedettä yliopistossa, mutta ei se ollutkaan muuta kuin laskemista. Tyydyn siis vain ihailemaan kauempaa.

Eilen sitten bongasin telkkarista tuon paljon pohditun Miki Liukkosen. Hän ei saanut minua niinkään innostumaan vaan haastateltavansa

Syksy Räsänen, joka on näitä omituisia suosikkejani, fyysikko, avaruustutkija, gootti ja outo.

 
Miki Liukkonen vaikuttaa ihan normaalilta. Jos hänen teoksiaan olisi pokkareina, voisin lukea, mutta näin ollen jää pimentoon. Tiesin kyllä, että Miki on kirjailija, mutta tämä tvjulkkisjuttu oli uutta. En kyllä aio laittaa katsottavien listalle, vaikka eilen oli ihan mielenkiintoista keskustelua.
---
(kuvat on siis telkkaruudusta otettuja)
 

Kun tuo tähtien välinen elämä jää StarWarsin ja Dyynin kaltaisten tietojen varaan jatkossakin, tyydyn katselemaan lähiavaruutta.

Ja, kun olen ruvennut jakelemaan mielipiteitäni, voinen sanoa sanasen myös kaupunkirakentamisesta. Säälin näitä tornitaloryppäissä asuvia ihmisiä. Onko mukavaa asua vaikkapa Kalasatamassa kolmennessa kerroksessa katselemassa ikkunoistaan naapuritalon seinää. Meillä kerrostalojen ylimpien kerrosten asukkaillahan ei ole valittamista. Eikä tällä alueella muutenkaan, kun on viiskytluvun lähiörakentamista, isot piha-alueet, paljon puita ja luontoa ympärillä. Mutta kait joku tykkää liikenteen melusta ja kaupungin sykkeestä.

 
Olisko kuitenkin Suomessa tilaa rakentaa väljemmin?
---
Ja lisää kyseenalaisia mielipiteitä, joista saa vapaasti olla erimieltäkin, jo on pakko:
Meillä on sitten hyvä pääministeri.
 

Siirrynpä normaalimpiin puheenaiheisiin eli kasvimaahan. Siinä on jokunen taimi istutettavaksi

ja siinä on runsaasti itämättömiä siemeniä. Tämä on minulle suuri mysteeri. Miksi joku itää ja joku ei ihan samoissa olosuhteissa.

Asumisesta vielä. Meillä on näitä kämppiä puolikerroksissa. Minä asun ulokkeessa ja varsinaisen talon ylempi kerros on puoli kerrosta ylöspäin. Heidän kissansa kyttäävät parvekkeelta kaikkea tekemistäni, kun keittiön ikkunaan ja toiseen olkkarin ikkunaan on suora näköyhteys heidän parvekkeeltaan. Minä taas voisin kytätä useammankin pervekkeen elämää, jos haluaisin. Pitäiskö hankkia uusi harrastus: kerrostalokyttääjä? Uusi harrastus voisi olla hyvä. Olen vaipunut johonkin saamattomaan apatiaan. Onneksi kohta alkaa toukokuu ja kävelyhaaste.

ps.

Omapäistä arkeilua -blogia en pääse lukemaan??? Tulee vain: osta tämä verkko-osoite??? En osta.



8 kommenttia:

  1. Joo, vois kommentoida moneenki asiaan. Täällä Tampereellakin on nyttemmin rakennettu "kasa" melkoisen korkeita taloja ihan järvenrantaan. Varmaan myyty järvinäköalalla ja sitten nousee talo siihen eteen. Oon katsellut tätä touhua, saanähä näenkö niitä ihan valmiina. Niitä putkahtaa kuin sieniä sateella :)
    Nyt asun kuudennessa kerroksessa, jotenkin olen nihkeä lähtemään korkeammalle, kun nyt oon katellu asuntoja taas vaihteeksi. Olen jo kyllästynyt liikenteen meluun ja jatkuvaan autovirtaan, joka vaan pahenee kun katuja tukitaan remonttien vuoksi.
    Pilvet on hienoja kyllä, vaihtelevia.
    En edelleenkään katsonut tuota Mikin ohjelmaa. Jotain muuta sattui joka kiinnosti enemmän.
    Kylvä vaan uudelleen, se on välillä nihkeetä, jos sattuu joku siemenille ei niin mieluinen olotila, niin ei yhtään tuu.
    Mulle kävi joskus niin kun kylvin jotain kukkia, ei yhtään itänyt paitsi yksi tomaatintaimi.

    VastaaPoista
  2. Juuri tuon "ulkoseinätkiinnitoisissaan" rakentamisen takiahan me viime syksynä muutettiin...siis edellisen kodin pation reunasta nousi omakotitalon seinä! (On muuten vieläkin myymättä tämä upeilla näköaloilla, merellisessä ympäristössä, oleva talo. Toim.huomatus)
    Sinulla on kyllä koti upeassa paikassa!
    Hyvää Vappua!

    VastaaPoista
  3. Onhan meillä hyvä pääministeri. Nuorena osunut vaikeaan paikkaan ja mielestäni selvinnyt ihan kunnialla.

    Hienot on sinulla istutukset!

    VastaaPoista
  4. Oletko kokeillut lukea Omaperäistä arkeilua toisella selaimella? Minä ainakin pääsen lukemaan sitä Edgellä. Minäkin haluan nähdä ikkunasta kauemmaksi kuin 5 metrin päässä olevaan naapurin seinään. Työhuoneenikkunasta näen ihan tunturiin asti. (Rusko-tunturi = laskettelukeskukseksi maisemoitu kaatopaikka)Riemukasta Wappua! T: saukkis

    VastaaPoista
  5. Avarat näkymät, vaahteran ja koivun latvat ja sitten naapuritontin talo on minulla. Onneksi on piha, missä voi istuskella lämpimällä ilmalla. Kovasti ahtaasti rakennetaan meilläpäin, en tykkää enkä viihtyisi. Minun on kiva haaveilla kasvien vijelystä, sinä toteutat oikeasti ja onnistut. Siemenistä ei kukaan tiedä, onko eloa vai ei.

    VastaaPoista
  6. Auts, harmitus, kun et ole päässyt lukemaan... Mitään muutoksia en ole tehnyt yhtään mihinkään....

    VastaaPoista
  7. Avaruus....🌑🌖🌞🌜
    Taivaanrannan maalari se minä olen-🌥🌦🌧🌨⛅⛈🌤☁
    Hyvää Wappua,Sinulle. 🤗🟡

    jk.minä asuin 40v.sitten kolmannessa kerroksessa ,en ikinä uskaltanut mennä parvekkeelle,enkä nukuttanut poikaakan vaunuissa siellä 😱 mittasin maantietä vaunujen kanssa ennemmin.Korkeat paikat h u i m a a a a a aa












    VastaaPoista
  8. Kiitos kaikille.
    Pääsen lukemaan kännyllä, mutta silloin en voi kommentoida. Mutta kait ongelma joskus ratkeaa.

    VastaaPoista

Mammuttimaiset kiitokset kommentistasi!
Aina on kiva, kun joku sanoo jotain, ilmaisee mielipiteensä, osoittaa käyneensä tälläkin tontilla.