sunnuntai 20. elokuuta 2023

Neulejooga äänimaljoilla ja taiteella


Synttärilahjan siis lunastin eilen. Julkisilla menin. Ja sepäs olikin vaikeaa. Ei se julkisten osuus, mutta lopun kävely. Ei ollut turhaan panostettu kyltteihin. Perille kuitenkin pääsin ihan ajoissakin.
---
Alkuhäslingin jälkeen levittäydyttiin puulattialle joogamattojen päälle. Osalla oli mukana omat, osa lainasi. Minä lainasin. 
---
Yin joogasta oli kuulemma kyse. Jooga ei kuulu kokemuspiiriini, joten uusi elämys. Vilttejä jaettiin siltä varalta, että palelisi. Minulle tuli melkein hiki. Totesin, että, kun on villasukat jalassa, ei vilu pääse käsiksi. Kaikenlaisia muitakin jooga-apuja olisi tarvitessaan saanut, mutta kun en niiden käyttötarkoitusta tiennyt, en ottanut.
---
Lattialla makailtiin eri asennoissa, kyljellään, selällään, mahallaan. Käsiä väänneltiin ylös, alas, sivulle, rinnan alle, lattialle. Ja sitten vain lojuttiin ja hengitettiin. Tehtiin kuulemma jotain eri tavalla kuin yin joogassa kuuluisi. Keskityttiin yläraajoihin, koska neulojat käyttävät paljon käsiä ja hartiat jumittuvat. Pärjäsin ok. Yhdessä asennossa olkapäät sanoivat "ei kiitos".
---
Samalla, kun me lojuttiin ja vääntäydyttiin uusiin asentoihin, toinen nainen (toinen oli siis se joogaohjaaja) soitteli äänimaljoja, joiden värähtely kuulemma laittaa ruumiinnesteet liikkeelle. En huomannut pahempia liikkeitä nesteissäni, mutta kivahan niitä eritaajuuksisia ääniä oli kuunnella. 
---
Hyvin pikaisen loppurentoutuksen (pikainen kyllä riitti, kun oli lähinnä lojuttu) jälkeen, hilauduttiin ylös ja siirryttiin viereiseen huoneeseen pöydän ääreen juomaan teetä, neulomaan ja kuuntelemaan esitystä näyttelystä "Paluu Keniaan". Satuin valitsemaan teepusseista inkiuväärisitruunan. Sepäs olikin hyvää. En ole kovin ihastunut näihin infuusioihin, mutta tämä meni hankintalistalle. Oli Teekanne merkkiä, jota näköjään saa ihan peruskaupasta. Sitä siis ostamaan, kunhan joskus eksyn kauppaan.
---
Heti alkoi pöydän ääressä innostunut pölinä. Puikkohifistelijät siinä vertailivat kokemuksiaan. Minä olen aika onneton suurissa joukoissa (eikös vajaa tusina jo ole suuri joukko?), joten enimmäkseen vain kilisyttelin sukanvartta valmiimmaksi. Museoamanuenssi hiljensi joukon ja halusi kertoa näyttelystä, koska kerran näin ohjelmassa luvattiin. Esitys olikin mielenkiintoinen. En yleensä jaksa kuunnella ohjattuja näyttelykierroksia, mutta nythän istuttiin ja neulottiin. Näyttely on koottu yhdessä Suomessa asuvien kenialaisten kanssa. Kenialaiset ovat kertoneet esineistä ja elämästä Keniassa, joten näyttelyyn on saatu aitoja asiantuntijoita muokkaamaan tekstejä. Kuulemma ihan uusi tapa koota näyttely. Kuulostaa hyvältä tavalta.
---
Ja sitten vain kotia kohti. Sosiaaliset tyypit ehtivät jo muodostaa ystävyyssuhteita, vaihtaa osoitteita ja sopia jatkotapaamisia. Minä jäin odottelemaan kotikyytiä (lahjan antaja tarjosi autokyydin kotiin päin) ja kuvailemaan taivaita. Espoossa oli kaunis auringonlasku.
---
Ihan kiva kokemus, mutta ehkä ei kuitenkaan minua. Tällaisiin osallistujat ovat niin puheliaita ja sosiaalisia, että väkisinkin jään syrjästäkatsojaksi. En osaa tunkea sanottavaani siihen äänivirtaan - etenkään, kun ei ole mitään sanottavaa. Mutta eihän sitä koskaan tiedä, jos joskus vaikka intoudun jostain neuletapahtumasta - joskus, mutta ei nyt taas vähään aikaan. 
---
Koirapoika oli intopiukeena, kun kotiuduin. 
(Ja minä mietin, milloin olisi aika laskea se vapaaksi sateenkaaren tuolle puolen. Kuka silloin toivottaa minun tervetulleeksi?)
 

21 kommenttia:

  1. Kuulosti erikoiselta tapahtumalta!
    En minäkään vaihtaisi yhteystietoja saman tien, huh.

    Jooga on kyllä minun lajini, olen aina tykännyt siitä. Onneksi kotona sitä voi harrastaa ihan omissa oloissaan.

    VastaaPoista
  2. Erikoiselta tapahtumalta kuulosti minunkin korvaani.
    Tuollaisissa tilaisuuksissa, liittyy ne mihin tahansa, vaihdetut yhteystiedot valitettavasti on yleensä sellaisia, että "joo! pidetään yhteyttä, nähdään, kokoonnutaan jossain" - ja siihen se sitten jääkin.
    (Nimimerkki erään sopeutumisvalmennuskurssin antia on yksi ainoa ystävä, muiden kanssa yhteydenpito jäi siihen, kun lähetin vastauksen kysymykseen, jonka kysyin lääkäriltäni, kun olin se jolla oli ensimmäisenä porukasta lääkärin vastaanotto ja lupasin ottaa asiasta selvää. Edes kiitosta en saanut - ei sillä, kissa kiitoksella elää.)
    Vai elääköhän nekään 😉😅

    Jooga haluaisin kokeilla, mutta onko sellaista, jossa ei tarvitse kumarrella eikä kurotella? Tuo lattialla makailu kuulosti sellaiselta minulle sopivalta joogalta 🤔🤔

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olihan se ihan mielenkiintoinen ja uusi juttu, mutta taitaa minulle riittää.

      Poista
  3. Mielenkiintoinen kertomus. Äänimaljoja haluaisin joskus kokeilla, josko värähtelisin. Joogaa olen kokeillut, mutta ei ole minun juttuni. Ehkä olisi pitänyt aloittaa nuorempana ja notkeampana. Nyt tuntui, että piti vääntäytyä lähes kivuliaaseen asentoon ja pysyä siinä iäisyys. Mutta ei niin moni ihminen ympäri maailmaa voi olla väärässä - minä vain. Pilates menee samaan laariin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä tykkään pilateksesta - tai tykkäsin, nykyisinhän en tee oikein mitään.

      Poista
  4. No jopas oli mielenkiintoinen yhdistelmä....
    joogannut olen, yiniä, astangaa ja voimajoogaa.. ja jotain tiilipalikoiden kanssa tehtävää joogaa. Mutta ei niistä mistään ole tullut minunkaan juttua... pilateksin luokittelen samaan... hengittämiseen keskittyminen saa minut nukahtamaan ja oikeasti kokeiluissani olen viidestä kolmessa nukahtanut... kiva kun vierustoveri tai ohjaaja hellästi herättelee... No, en ole kokeillut taiteeseen yhdistettynä - mutten usko senkään olevan mun juttu... taide taiteena, kutimet kutimena - mutta käyn kyllä kirkolla yhteisissä askarteluilloissa, tai alan taas käymään.
    Jäin miettimään tuota sosiaalisuutta... hih - no, minähän jään usein miettimään kaikenlaista, ehkä seuraavalla kerralla palaan kommentissani siihen...Äänimaljoja olen väistellyt...
    Koirapojan Intopiukeus kuulostaa siltä, ettei se vielä halua lopettaa odottamasta sinua kotiin....

    VastaaPoista
  5. Hienoa kun koit tuonkin jutun. Vaikka neulominen/jooga ja Kenia tuntuu aika etäisiltä. Tuota inkiväärisitrus"teetä" ja muitakin vastaavia olen juonut paljon, käytän niitä vaikka flunssantorjujina. Hyvin on toiminut, vaikka pariin viikkoon en ole juonutkaan :D
    Koirapojallekin toivon virkistystä!

    VastaaPoista
  6. Mielenkiintoinen kokemus varmasti. Miten se menikään ”kaikkea pitää kokeilla paitsi…”

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokeilu kannattaa yleensä aina. Tämäkin kannatti. Vahvisti ajatustani, ettei tällainen ole ihan minun juttu. Mutta välillä on hyvä käydä epämukavuusalueella.

      Poista
  7. Joogaa olen kokeillut viimeksi kouluaikoina eli joskus 50 vuotta sitten. Tai niin luulin, kunnes luin juttusi. Olen kuitenkin tainnut harrastaa kotona salajoogaa, sillä olen lojunut sohvalla ja sängyllä ja joskus jopa lattialla. Yhteystietoja ei kannata ihan ensimmäisenä ruveta vaihtamaan, hitaasti hyvä tulee ajatellen aivan kaunis. Kurpitsahillosi oli hyvän näköistä, auringon keltaista

    VastaaPoista
  8. Onnistuisikohan kommentointi nyt. Kuulostaapa oikeasti hauskalta yhteiselämältä jooga, neulominen ja Kenia. Minä tykkään käydä joogassa minulle sopivan rauhallisen tahdin vuoksi. Venyn mitä venyn ja väännön sen verran mutkille kun väännyn. En minä siellä mitään hymistele. Joskus vetäjä soittelee äänimaljoja, mutta en minäkään värähtele enkä huomaa minkään lähtevän liikkeelle. ”teetä” en uskalla harjoituksen jälkeen juoda, kun jotkut yrtit tekee allergisen reaktion, juon sitten kotona vettä.T Saukkis

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä taidan tyytyä joogaamaan vain yksin kotona.

      Poista
  9. Jooga ja äänimaljat, ei ei kiitos. Kuulostaa niin kaukaiselta että jätän väliin.
    Mietit jo aiemmin ja nyt jälleen Koirapojan eloa ja vapaaksi päästämistä. Vaikuttaa siltä, että et osaa tehdä vaikeata päätöstä vaikka mieli tekisi. Oletko puhunut asiasta läheistesi kanssa? Saisitko heiltä tukea? Kohta tulee syyssateet, liukkaat kelit ja todennäköisesti vielä luntakin jossain vaiheessa. Hiekat ja suolat kävelyteillä. Koirapojalle ikäviä kulkea ja ehkä väsyttääkin tasapainoilla hankalissa olosuhteissa. Koirista en tiedä mutta ainakaan kissat eivät näytä kipujaan. Kissa kehrää tyytyväisyyttä ja kehrää myös kipujaan, omistaja ei aina tiedä kummasta on kyse. Summa summarum, päätös on joka tapauksessa tehtävä niin ehkä ajoissa on parempi kuin viime tipassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Osaan tehdä päätökset yksin. Se kuuluu koiranomistajan velvollisuuksiin. Olen osannut kaikkien omistamieni eläinten kohdalla tehdä päätöksen myös lopusta. Olen asiaa täällä pohtinut, koska täällä voin mielestäni kirjoittaa mistä vain mikä mielessä liikkuu. Ikävää, jos siitä on tullut mielikuva, etten pysty päättämään.

      Poista
  10. Anteeksi jo loukkasin. En osannut oikein lukea rivienväleistä, että vaan pohdiskelet asiaa.

    VastaaPoista
  11. Samaistun tuohon, että ei "isossa" porukassa saa sanottua mitään. Joogaa olisi kyllä kiva kokeilla joskus.
    Löysin vasta tämän blogin, mutta jään seuraamaan. Kirjoitat rehellisesti ja positiivisella tavalla kaunistelematta.

    VastaaPoista

Mammuttimaiset kiitokset kommentistasi!
Aina on kiva, kun joku sanoo jotain, ilmaisee mielipiteensä, osoittaa käyneensä tälläkin tontilla.