tiistai 9. helmikuuta 2021

Selviytymiskeinoja

 

Näin luki sunnuntain lehdessä. Joten tein oman ämpärilistan hoidettavaksi korona-aikana

  • tee kodista koti
    • hanki tilaa
      • poista, poista, poista
      • järjestä
      • vaihda
    • muista värit
      • mieti, ajattele, suunnittele
      • säilytä
      • ompele
      • osta, jos on pakko
    • siivoa
      • järjestä
      • pese, puunaa, hinkkaa
      • tee pitkän aikavälin suunnitelma
    • kukkia
      • hoida entiset ja etsi niille paikat
      • mieti valaistusta
      • hanki uusia, jos on pakko
  • tee minusta minä
    • kohota kuntoa
      • askeleita
      • kestävyyttä
      • lihaksia
      • notkeutta
    • elä osittain terveellisesti
      • marjoja, hedelmiä, kasviksia
      • muista proteiinit, kuidut, kaikki tärkeä
      • kokkaa
    • hanki iloa elämään
      • rentoudu, laiskottele
      • lakkaa kynnet, käy kampaajalla
      • soittele, kirjoittele, viestittele ystäville
      • kulje luonnossa ja ota valokuvia
      • kirjoita tarinoita
      • lue
      • katso elokuvia
      • neulo
      • ompele
      • herkuttele
      • älä unohda punaviiniä 

  Sain ystävältä joululahjaksi uuden Murakamin, josta poimin lauseen:
"Todellisuus valuu tiimalasin hienona hiekkana hänen kapeiden sormiensa läpi. Tuolla toisella puolella aika ei ole hänen liittolaisensa."
(siinähän oli kaksi lausetta - onko laskutaitoni ruostunut?)
Joka kerta ihmettelen, mistä Murakami tarinansa ammentaa. Ja joka kerta ajattelen, miten paljon tykkään hänen kirjoistaan. Jokaisessa kirjassa on muuten hillitön määrä musiikkia. Pitäiskö lisätä ämpärilistaan "kuuntele musiikkia"?

Koska tunnen itseni ja tiedän, että hyvät päätökset tahtovat valua tiimalasin hienona hiekkana paksujen sormieni läpi, ajattelin ilahduttaa teitä, kehumalla, mitä milloinkin olen tehnyt. Possulla oli joskus siivousjoulukalanteri, jossa hän availi luukkuja. Vähän samaan tyyliin suunnittelin ämpäriäni tyhjentää.
 


Uudet silmälasini kotiutuivat. Olen edelleen niiden ulkonäköön erittäin tyytyväinen, mutta ihmeellisempää on se, miten hyvin nyt näen. Olin tottunut jo siihen, etten kunnolla erota yksityiskohtia, lintujen värejä, että silmien mukautuminen eri etäisyyksille kestää ja kestää, että rivit hyppivät, kirjaimet näkyvät kahtena. Ajattelin, että kaikkea se vanhuus teettää. Onneksi lasit korvaavat vanhuuden puutteet.
 

Tänään on sitaattipäivä:
"Ihminen tutkii itseään maailma ympärillään."

14 kommenttia:

  1. Ihmettelin tuota ämpäriä listassa mutta sit hokasin...englanninkielen kautta piti hakea;)
    Minä en tee listoja, minä teen listalla olevia asioita. Listaaminen saa vain aikaan sen että kaikkea sitä pitäisi, taidan mennä unille -reaktion. Ihme suorittamisen paineita pitää kasata vaikka on eläkkeellä? Noh, tapansa kullakin.
    Nuo Mukaramit on kohtuu vaikeita lauseita, itseasiassa mietin että ihan liian lyyrisiä, taidan kaivata vähemmän taitellista kieltä. Asiat voi sanoa niin monella tavalla.

    Tuo sitaatti on hyvä, niinhän se menee.Tai pitäisi mennä, ihmisten pitäisi tutustua itseensä niin oppisivat muistakin ihmisistä.

    VastaaPoista
  2. Hieno lasit!
    Pitääkin pistää kirja luku-listalle. Juuri äsken kävin laittamassa yhden tilaukseen.
    En tee listoja. EN ole koskaan moista harrastanut..:)

    VastaaPoista
  3. Sus' se jaksaa arvostella elämäntapaani. Ei kaikki ole listaihmisiä. Minä olen. Tykkään listoista. Elämänpaineet on ihan muualla.
    Älä pety Hannele, jos Murakami ei kolahda. Monet ei siitä tykkää vaikka monet tykkäänkin. On minun lemppari.

    VastaaPoista
  4. Ihanan näköiset silmälasit, kelpais kyllä minullekin.
    Oijoi noita listoja. Minulla into loppuis jo listan tekoon ja sitten voisikin mennä jo lepäämään.

    VastaaPoista
  5. Hieno lista sinulla Repu! 😍😍 Mielenkiinnolla seuraan, mitä tapahtuu jatkossa. Minäkin olen listaihmisiä. Minulla on monia to do- listoja: kotihommat, käsityöt, joululahjat, ruokajuttuja, muutamia mainitakseni.
    Upeat rillit, näyttää hyvältä ❣ Ja pääasia, että näet nyt hyvin.

    VastaaPoista
  6. Hienoa, uudet lasit, Onnea!
    Just aattelin etten ole listaihmisiä. (Ennen oli se työlista, joka määräsi koko elämän) Mutta voisi kyllä listata Uusien lasien hankinnan itellekkin. Mulla on vaan to do-listassa syöminen-siis oikeeta ruokaa, pitäisi joka päivä syödä edes kerran, muuten menee vaan leipälinjalle, ei hyvä.
    Onhan se käveleminen tietysti, joskus tekee mieli heittää hiiteen se kännykän sovellus, kun sinne niin huonosti joskus ne askeleet kertyy ja km ja minuutit, kääk. Toisaalta onhan se tavoite oltava joku edes.

    VastaaPoista
  7. Onnea uusi laseille, kauniit ja naiselliset, niissä on asennetta! Ihailen listaasi, vau. Teen mielessäni listoja, toteutus on toinen juttu... Onneksi on tuo Neulebingo, muuten kokisin itseni ihan laiskaksi kun luen listaasi.

    VastaaPoista
  8. Lasit ovat kyllä LÖYTÖ, ovat upeat. Listat ovat kivoja, tosin itse lakkasin pitämästä listoja, kun huomasin, että ne ovat aina samanlaisia ja osaan ne jo ulkoa. Töissä on joskus pakko listata, jotta muistaa hoitaa kaikki hommat. Murakami on hyvä kirjailija, olen vain nykyisin liian hidas/laiska lukija. T: saukkis

    VastaaPoista
  9. Otatko nuo mun kommetit noin vakavasti? Parempi siten kun en kommentoi ollenkaan. Ilmoitin vain etä minusta listojen väsääminenon yleensä aika joutavaa puuhaa, siis minun mielesteni. väsää ihan niin paljon listoja kuin haluat jos se tekee sinut onnelliseksi.
    Väiti myös että olen arvostellut ulkonäköäsi? En sekllaista musita mutta muistan kuinka itse dissasit itseäsi. onko sulla ihan paska itsetunto vai miksi vedät herneen nokkaan n'istä kommenteista?
    Hyvää loppuelämää, toivottavasti se on helpomappa nyt kun en enää komentoi... .

    VastaaPoista
  10. Kiitos kommentoijille. Ottakaa iisisti. Sehän on vain lista. Katsotaan mitä seuraa, vai seuraako.

    VastaaPoista
  11. Ilmottaudun myös listaihmiseksi. Mulle vaan käy usein niin, että listan seuraaminen loppuu ennen listan loppua. Unohdan listan. Listan pitäisi olla seinillä.

    Hienot nuo sun silmälasit. Voisi olla ehkä jopa munkin - siis minunkin - lasit. Hmm...
    Poika kävi ostamassa uudet lasit, kun sanoi, että ei nää toisella silmällä enää mitään. Siis ei mitään. No ei ihme. Enpä ollut kuullutkaan, että niin voi käydä. Sillä on alunperin ollut molemmat silmät miinusta, mutta nyt toinen silmä onkin plussaa! No eipä ihme, että tuntuu lähes sokealta :(

    Mun luettavien/kuunneltavien listalla on Murakami, mutta en oo vielä ensimmäistäkään saanut työn alle. Kuukausia on ollut käsissä Mia Kankimäen Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin.
    Kirja, jonka kanssa kävi aika koominen tapaus. Äiti toi ko. kirjan pokkarina mulle ja kysyi onko se mun. Eeei se näytä tutulta... No haluaisitko sä lukea tän, laita se sitten kiertoon, ei tarvi palauttaa.
    Otin kirjan ja tulin kotiin. Illalla Poika soitti ja kysyi "Onko sulla lainassa yks mun kirja, sellain pokkari?" No millanen? "Siinä on vaaleenpunasta kannessa ja sen on kirjoittanut se ja se ja sen nimi on xxx." AI SE ON SUN KIRJA! Onko sillä kiire, mä toin sen just mummolta ja ajattelin lukea sen. "Ei sillä kiire oo, mä vaan tänään ihmettelin, missä se on, kun en löytänyt sitä mistään, aattelin jos oon lainannu sen sulle. Kun sitä ei saa oikein mistään" No ei kun se oli mummolla...

    Että noin meillä kiertää kirjat :) Ja Poika opettaa äidin ja Mummon lukemaan japanin historiasta ja kulttuurista, kai se kohta rupeaa opettamaan meille kieltäkin.

    VastaaPoista
  12. Minä tykkäsin kovasti tuosta Mia Kankimäen kirjasta. Mutta minuahan tuo Japani muutenkin kiehtoo.

    VastaaPoista
  13. Olen ollut töissä aina listaihminen ja kotonakin jonkin verran. Joskus tuntuu, että ilman listoja ei tulisi mitään tehtyä... :)

    VastaaPoista
  14. En ole tehnyt listoja mutta siivous ja tavaroiden karsinta lähtee aamuvimmasta ja silloin tapahtuu. Usein en edes mieti, vienkö tavaran roskiin vai kirppikselle. Ei, sillä hetkellä lähtee tavara roskiin siis vimmatuulella. Voi mennä kankaita, kirjoja ym. Jos jään miettimään ne pussukat lojuvat taas nurkissa. Lankoja ei mene koskaan ja siksipä niitä on kaapillinen. Kysyn, miksi hamstraan niitä, vastausta en tiedä.
    Iloa elämään listasi on hieno ja toimiva. Punaviinin vaihdan valkkariin tai erikoisolueen. 🙋‍♀️😊

    VastaaPoista

Mammuttimaiset kiitokset kommentistasi!
Aina on kiva, kun joku sanoo jotain, ilmaisee mielipiteensä, osoittaa käyneensä tälläkin tontilla.