maanantai 19. kesäkuuta 2017

Taivaanrannan tuijottaja


On ollut unenomaisen kauniita iltoja - vai onko ne öitä.


Yölaulajat ovat täyttäneet ilman musiikilla. Puistoviihtyjät eivät ole toistaiseksi tulleet riitelemään ulos vaikka on ollut leppeä ilma.


Olen seisoskellut parvekkeella ja seurannut, miten aurinko katoaa talon nurkan taa.


Olen aina ollut luontoriipuvainen, vuodenaikaihminen. Valoisuuden vaihtelu on aina ollut ihastuksen lähteeni.


Tänä vuonna alakulo hiipii mieleeni, kun kesäpäiväntasaus lähestyy ja aurinko aloittaa matkansa toiseen suuntaan, pois nurkan takaa, kunnes laskee suoraan kaupungin ylle.


Lapsuuteni ja nuoruuteni vietin muutama sata kilometriä pohjoisempana. Kun muutin etelään, olin huumaantunut kasvillisuuden runsaudesta, rehevyydestä, mutta kaipasin valoisia kesäöitä. Enemmän kyllä kaipasin oikeita talvia, lunta, tähtiä, revontulia. 


Alkaakohan vanhuus kolkutella ovelle, kun nostalgoin jälleen.

Ja minä itse? Miksi näitä mietin?
Se merkki varhaisen on vanhuuden.
Miks käskyä en seuraa veren vietin,
vaan kansain kohtaloita huokailen?

Kyllä minä arvostan pitkiä syksyjä ja keväitä ja kuumaa loppukesää ja viihdyn täällä, missä olen. Mutta välillä pitää kaihoilla.

5 kommenttia:

  1. Oi miten kauniita kuvia olet vanginnut kamerallasi.

    VastaaPoista
  2. Kiitos taas. Olet ihana, kun jaksat aina kannustaa.

    VastaaPoista
  3. Järjettömän hienoja kuvia, rakastan!!!! Repu, kaipaus on merkki selväjärkisyydestä!! Halaus sulle oi nettiystävä!

    VastaaPoista
  4. k2 Nääpistin ommaan käyttöön pari kuvaa, luulin ensin et noi liekit on parhautta mut tuo viimeinen on oikea laivasto taivaalla, ihan hiton onnistunut otos.

    VastaaPoista
  5. Kiitos kehuista. Taivaita on helppo kuvata, kun vain sattuu kameran kanssa paikalle.

    VastaaPoista

Mammuttimaiset kiitokset kommentistasi!
Aina on kiva, kun joku sanoo jotain, ilmaisee mielipiteensä, osoittaa käyneensä tälläkin tontilla.