maanantai 14. tammikuuta 2019

Bongaus ja sponde


Possu tuolla omalla tontillaan ihmetteli, miten voidaan sanoa, että on bongannut linnun vaikka joku muu on sen löytänyt. Nythän on niin, että bongaus on juuri sitä, että varta vasten mennääm katsomaan lintua, jonka sijaintitiedot joku muu kertoo.

Jos lintuun törmätään sattumalta, kyseessä on sponde eli spontaani havainto. Sponde on sellainenkin, kun vaikkapa minä tiedän, että toussa pihalla on talitiaisia ja menen niitä katsomaan tai keväällä oletan pellota löytyvän hanhia ja löydänkin. Minä siis lähinna spondaan, en bongaa. Jos nyt lähtisin sitä Possun pöllöä etsimään, kyseessä olisi bongaus.

Näin ihmeellistä on ornin elämä.


Ostin taas takin. Netistä tilasin. Nyt on iso. Mahtuu läämintä ja alle ja takki itsessäänkin on jo tukahduttava. Pienempi olisi ehkä ollut kivempi, mutta saa kelvata. En vaihda. Hirveän pitkiä takkeja tekevät nykyisin. Olisko ihmiset pitempiä kuin minä. Tämäkin polviin asti. Tykkäisin lyhyemmästä. Mutta näillä mennään ja pakkasia odotellaan.

Sinänäsähän tuo koko ei haittaa, ainakaan leveys, kun koko ajan kasvan. Olen tehnyt empiiristä tutkimusta ja voin sanoa, että suklaa lihottaa.  Vielä on suklaatakin syötäväksi, mutta nyt aloitan pulla kokeen. Naapuri oli paistanut peltipullaa ja toi valtavan siivun minulle. Josko keittäisin päiväkahvit, mitä en yleensä ikinä tee ja söisin samalla pullaa, mikä sekin on aika harvinaista. Muutenhan elänkin finnrexinillä, sipulimaidolla ja echinaforcella.

7 kommenttia:

  1. Mikäli sääennusteet pitävät kutinsa niin tulet nauttimaan takistasi täytin rinnoin. Ja minä siitä että ei ole kodin ulkopuolista elämää=)

    VastaaPoista
  2. Aina oppii uutta, lintuslangiakin.
    Komea takki. Ja parempi väljä kuin kireä!

    VastaaPoista
  3. no voih, nyt voin huomauttaa vanhemmilleni, että kirjeessä jonka he lähettivät minulle opiskelupaikkakunnalle hamalla -90-luvulla on kokonaiset KAKSI asiavirhettä.

    He nimittäin kirjoittivat: "olemme bonganneet lintuja: talitiaisen, variksen, harakan, pääskyn ja siilin"

    Me SPONDASIMME (tarkalleen ottaen kissa) jonkun haukan naapuritalon katolla joulunpyhinä. Komia oli.

    VastaaPoista
  4. mistä tilasit tuon takin ? ( itselläni on taas kauhea takkikriisi=en löydä kivaa takia mistään ) t : leena

    VastaaPoista
  5. Minä jo palautinkin sen kun oli liian iso. Zalandolta tilasin mutta tuo on Zizzin takki ja siellä nyt tosi halvalla. Niillähän on tosi isot koot. Mulla tuo oli M.

    VastaaPoista
  6. Liian iso ei ole mukava, mutta takissa saa olla vähän väljyyttä. Toivottavasti saat sopivan takin. Kaunis tämä ainakin on.

    VastaaPoista

Mammuttimaiset kiitokset kommentistasi!
Aina on kiva, kun joku sanoo jotain, ilmaisee mielipiteensä, osoittaa käyneensä tälläkin tontilla.