tiistai 31. tammikuuta 2017

Mä kirjan luin


Kohta 4. Kirja lisää hyvinvointiasi
Lukiessani mietin, miksi Murakami on minusta niin hyvä. Alunperin törmäsin häneen ihan sattumalta. Oli kuvitelma lammastilasta ja yhteiselosta. Tilatessani jotain muuta kirjaa, satuin näkemään kirjan nimeltä Suuri lammasseikkailu. Tilasin, luin ja olin myyty. Eikä yksikään Murakamin teos ole ollut pettymys. Olisin voinut laittaa tämän aika moneen kohtaan tuolla lukuhaasteessa, mutta päätin, että se ansaitsee juuri tämän määritelmän. Murakami kertoo paljon nuorten miesten naiselämän ongelmista, joten luulisi, ettei asia minua kosketa. Mutta päähenkilöiden ajatukset ja mietteet ovat ajattomia. Murakamia verrataan usein Kafkaan, jota luin ahkerasti nuorena. Tässäkin kirjassa kyllä unet ja todellisuus sotkeutuvat. Minähän tykkään enemmän mielikuvitusjutuista kuin faktoista, joten kait se on ainakin osa Murakamin viehätystä. Tykkään siitäkin, että tarinat eivät tule valmiiksi, niillä ei ole yksiselitteistä loppua vaan mahdollisuudet jäävät avoimiksi. Henkilöt jäävät elämään, eikä heidän tulevista vaiheistaan tiedä. Tässä siis kirja, jota voin suositella, jos haluatte kiusata aivojanne. Ei ainakaan minulle kaikkein helppolukuisin, mutta kuka tässä helppoutta haluaakaan.

Lähden tästä kuulemaan kritiikkiä omasta tekstistä ja kirjoittamaan lisää. Ottakaa päivästä kaikki irti. Huomenna on jo helmikuu.

4 kommenttia:

  1. Kirja kuulostaa mielenkiintoiselta.. vaikka minä olen aika huono lukemaan mitään kirjoja. Lehdetkin selaan. Mukavaa alkavaa helmikuuta sinulle:)

    VastaaPoista
  2. Eihän sitä kaikki jaksa lukea. Minulla on vain ollut koko ikäni valtava lukuhimo.

    VastaaPoista
  3. Minä pidän Murakamin kirjoista, koska yleensä ne kertovat arkielämästä, mutta siihen arkeen sekoittuu aina hieman fantasiaa, magiaa, jotain yliluonnollista, jonka voisi kuvitella oikeastikin olevan olemassa, jos tarkasti katsoisi :D

    VastaaPoista
  4. On niiden arkielämäkin aika erilaista kuin minun :)

    VastaaPoista

Mammuttimaiset kiitokset kommentistasi!
Aina on kiva, kun joku sanoo jotain, ilmaisee mielipiteensä, osoittaa käyneensä tälläkin tontilla.