sunnuntai 10. toukokuuta 2020

Tyhjennä roskakori


Onnea nyt sitten kaikille äideille mangolian kukan kera, koska se kuuluu tänään asiaan. Minun olisi parasta olla sotkeutumatta koko äitiyteen, mutta en näköjään uskalla repiä itseäni irti yhteisön paineesta. Minulla oli äiti, josta sanottiin "ei se ole sinun äitisi" ja minulla oli äiti, josta sanottiin "sinun pitäisi olla kiitollinen, kun hän on sinua yhdeksän kuukautta sisällään kantanut" ja minä olen äiti, joka ei näe äitiyttä mitenkään ansioiksi.


Kohta on kieloja vaikka kerättäväksi asti. Kielo on kaunis kukka, mutta on se myös melkoinen rikkaruoho, jonka leviäimistä mikään ei voi pysäyttää - kuin päässä pyörivät ajatukset.


Mutta siis päivän aiheeseen eli tyhjennä roskakori, kysyi läppäri ja hujautti melkoisen määrän kuvia ja muuta sälää pois häiritsemästä. Olisipa yhtä helppoa puhdistaa oma kovalevynsä joutavasta pohdiskelusta. Mutta ei. Paljon hyvää ja kaunista katoaa johonkin, hautautuu surkeiden sattumusten ja junnaavien ajatusten alle. Ei ole roskakoria, johon voisi siirtää sen, mitä ei halua säilyttää. Ei. Se on ja pysyy. Sen sijaan tärkeitä asioita, nimiä, paikkoja, sanoja, saa kaivella ja kaivella ja kaivella, eikä niitä muista, kunnes jonain hetkenä ne ykskaks pulpahtavat esiin kristallinkirkkaina, silloin, kun on jo liian myöhäistä.


Onnea isille myös! Miehet ovat tarpeen. Asunnossani asuva mies tuli kertomaan, että on aamulenkin aika, joten menen pois pilaamasta teidän juhlapäiväänne.

8 kommenttia:

  1. Tunteet samanmoiset ,omasta äidistä.
    Mutta Sinä olet ÄITI!
    JA Sinulla niitä "mummutettavia":))) (minusta kaunis sana;)


    :)etkä Sinä kettää häiritte;),höpö,höpö:)))
    ..niin minullekkin silloin -80 luvulla moni sani "et sinä ole mikään Äiti,kun sulla vain yksi lapsi.....Sanoinkin useasti Tein yhen ja hyvän;)
    ..tuosta roskakorista,niitä on melkein viikottain ,jos ei päivittäinkin tyhjennettävä.

    Osaatko Sinä sano kun valokuvat ovat lisääntyneet kansiossani,yhtä samaa kuvaa saattaa olla 5-10 välillä?
    Kuka niitä siellä iliman mun luppaa kopio??:))

    Oikein Ihanaa ÄiTIENPÄIVÄÄ ja MUMMUNPÄIVÄÄ!!Sinulle Repu:)))

    Täällä Suomi-neidon vyötäisillä ilima harmaa pilivine,koht sattaa vettä:)
    Kaipaa luonto sitäkin,sitä vettä:))..pirttipäivä;))

    VastaaPoista
  2. Päivän lintu: valkoviklo (lisäsin oman lintuni ennen kuin näin sinun lintusi) Hyvää äitienpäivää! T: Saukkis

    VastaaPoista
  3. Ajatukset, nuo mielen rikkaruohot...*repeilee*

    Hycää Ihan-maitä-vaan! -päivää=)

    VastaaPoista
  4. Äitini juuri kertoi, miten hänen lapsuudessaan koulussa opettaja järjesti äitenpäiväjuhlat joissa oppilaat esiintyivät. Kasvattikodin Mummi oli sanonut, että täytyisi olla yhteinen päivä siis myös isät huomioida! Uhmasimme siis kaikkia karanteeneja ja lauantaisaunan puhdistamina kävin onnittelemassa Äitiäni. Juhlapäivä sai arvoisensa merkityksen, Äiti ilahtui ja jutteli paljon vanhoja asioita. Oli muuten kiva katsoa hänen omaa kukkamaataan, jonka hän on omin voimin rakentanut ja perannut aidan reunustalle vanhustentalon pihaan missä monella muullakin on omia kukkia.

    VastaaPoista
  5. Tämä hamsteri ei meinaa osata hävittää mitään, ei edes turhia tiedostoja tai hassahtaneita kuvia...

    VastaaPoista
  6. Minun toinen äitini oli hyvä äiti, toinen oli vieras ja minä olen minä.
    Ajatusten kitkeminen on vaikeampaa kuin vuohenputken.

    VastaaPoista
  7. Minulle äitiys on onni ja tunnen olevani hyvä äiti. Poika on liiankin lellitty ja hän on tärkein ihminen minulle maailmassa. Meillä ei koskaan ole ollut ongelmia ja olemme edelleen hyvin läheisiä, koska pojan isä menehtyi liian varhain.

    VastaaPoista
  8. On minulla hyvät välit lapsiin ja hyvät lapset.

    VastaaPoista

Mammuttimaiset kiitokset kommentistasi!
Aina on kiva, kun joku sanoo jotain, ilmaisee mielipiteensä, osoittaa käyneensä tälläkin tontilla.