perjantai 11. joulukuuta 2020

Luukku 11

 

Hopeaturkkia oli jäänyt vähän kaihertamaan Leon eiliset kehut mummon leipomistaidoista, joten hän päätti näyttää, että kyllä täälläkin osataan. Keittiöön ei ollut kenelläkään muulla asiaa koko päivänä. Jauhot pöllysivät, rasva kiehui ja sokeri vatkautui munien kanssa vaahdoksi. Uuni paahtoi täysillä aamuvarhaisesta lähtien. Miesten käskettiin tilata pizzat ruuakseen. Hopeaturkilla ei nyt ollut aikaa ruveta ruuanlaittoon.

Jääluu uskaltautui kurkistamaan ovelta ja kysyi: "Mihin sinä noita marjoja käytät?"

"Niistä tulee piiraan maku makea. Teen vähän kahvileipääkin noiden sämpylöiden lisäksi. Mene nyt siitä!" tokaisi Hopeaturkki.

Jääluu sulki oven ja meni syömään pizzaa. Pitkähammas oli jo aikoja sitten paennut ulos. Jääluuta ei haitannut yhtään vaikka vanhemmat puuhastelivat omiaan. Leon kanssa oli mukavaa. Keittiöstä kantautuvat herkulliset tuoksut kyllä houkuttivat, mutta Jääluu tiesi, että nyt piti vain odottaa kärsivällisesti. Aikanaan leipomisurakka olisi ohi ja päästäisiin herkuttelemaan.

 

Saukkis 4
Possu 2 🐦
Laiskiainen 2
Beate 1 🐦
AnonyymiAnne 1 
Marika 1
Sus' 🐦

11 kommenttia:

  1. Alan Bradley: Piiraan maku makea
    T: saukkis, jonka tytär luki tuon koulua varten

    VastaaPoista
  2. Piiraan maku makea, Alan Bradley. T. Possu

    VastaaPoista
  3. Sekunnista kiinni ��

    VastaaPoista
  4. Kun on helppoja kirjoja, kaikki on kiinni vain nopeudesta.

    VastaaPoista
  5. Ja kirjasta vielä. Tykkään!!! Ajattelin lukea koko sarjan.

    VastaaPoista
  6. Minä olen lukenut koko sarjan, ja viisas anoppinikin piti sarjasta t: saukkis

    VastaaPoista
  7. Nythän niitä on ilmestynyt jo kymmenen. Minä olen vasta puolivälissä. Kait sarja jatkuu vielä.

    VastaaPoista
  8. Minulla on se rajoite, että kerään pokkareita eli olen aina jälkijunassa.

    VastaaPoista
  9. Helppous riippuu siitä, mihin kirjoihin on sattunut törmäämään tässä reitin varrella.. ;) T. Possu

    VastaaPoista
  10. Minä varailen kirjastosta ja luen aika uutena.
    Saukkis

    VastaaPoista
  11. Minä ostan hyvät kirjat omaksi. Ekat sain tyttäreltäni, jolla on hyvä kirjamaku. Kirjastosta varasin kevättalvella yhden suht uuden kirjan. Viimeksi, kun katsoin, oli jonossa jo alle 900.
    Tuo nyt oli silleen helppo, että outo sanajärjestys, mutta toki auttaa, jos on tuttu kirja.

    VastaaPoista

Mammuttimaiset kiitokset kommentistasi!
Aina on kiva, kun joku sanoo jotain, ilmaisee mielipiteensä, osoittaa käyneensä tälläkin tontilla.