perjantai 16. joulukuuta 2022

Luukku 16

Terry Prachet: Noitia maisemissa
 
"BUAHHHAAA!!! HAHHHHAAA!!!"
Tuskin olin ehtinyt ajatella noituutta, kun koko torni vapisi karmivan naurun kynsissä. Tornin katto aukesi ja lauma noitia syökstýi alas naurusta kippurassa. Luudat alkoivat kiertää minua ja patsasta kiihtyvällä tahdilla. Pelkäsin sekoavani - tai itseasiassa uskoin seonneeni aikoja sitten. Kieppuva luutapyörre huimasi - kunnes se ykskaks pysähtyi. Noidat tuijottivat minua pahanilkisesti, kissat sähisivät, käärme nuoleskeli tyytyväisenä huuliaan. Minä jähmetyin paikalleni.
 
"Sitäkö odotetaan siinä jotain suojelusenkeliä?" kysyi yksi koukkunenä ja jatkoi:
 "Saa sitä odottaa, mutta ei mitään enkeliä tule. Käviskö yön siivet enkelin sijaan? Me voisimme pelastaa, mutta ehkä ei apu kelpaa. Ehkä sitä ollaan liian hienoja ratsastamaan noitien seurassa? Ehkä sitä vain mieluummin kuollaan?" 
 
Noidan silmät katsoivat minua häijysti, mutta pakottauduin kysymään:
"Mistä te tiesitte? Miten te osasitte?"

Koko noitalauma purskshti taas nauruun. Nauroivat niin, että olivat tipahtaa luudiltaan alas.
"Se ei tajua vieläkään", kikatti nuorin. "Se ei tajua. On se kyllä harvinaisen tyhmä."
 
"Mitä minä en tajua?" tiuskaisin suuttumuksen kohotessa mieleeni. Kaikenmaailman noidat tulevat tänne ilkkumaan.

"Tämähän on Täytän-kaikki-toiveesi-maailma", selitti rupisin noita. "Sinä toivoit noitia. Sinä sait noitia. Niin yksinkertaista."

Mietin hetken.
"Jos nyt siis toivon pääseväni seurueeni luo, te viette minut sinne, niinkö?"

"Hyppää luudalle!"

Ja niin sitä taas lennettiin halki avaruuden. Varoin visusti toivomasta, että olisin kotona omassa vuoteessa.

Kirjapisteet:
Possu 5
 Saukkis 2
Laiskiainen 2
AnonyymiA 2
Puikoillanikin 2
Beate 2
Pöllö 1 


Kirjankansipisteet:
Pöllö 10
Possu 3
Laiskiainen 3
AnonyymiA 1 

Papukaijamerkit:
 Laiskiainen 🐦 🐦
Puikoillanikin 🐦
Possu 🐦


9 kommenttia:

  1. Terry Pratchett: Noitia maisemissa on kansikuvana

    VastaaPoista
  2. Kirja vois olla Bill Hybels: Yksinkertaista

    VastaaPoista
  3. Spillane Mickey, käärme ( A)

    VastaaPoista
  4. Esko Estamo: Aikoja sitten (Saukkis)

    VastaaPoista
  5. Nyt ensimmäiset olivat oikeassa eli piste Pöllölle ja Beatalle.

    VastaaPoista
  6. 😊 Nyt löytyikin helposti. Oi, että mä kärsin työelämäaikaa siitä, että olin yökukkuja. Nyt on ihana, kun saa aamulla nukkua. Sukkapari taas valmistui. Viisi paria sukkia (2 naisten 3 miesten) meni jo metsästysseuralle arvontaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä luulin, että tämä olisi vaikea, kun on aika vanha kirja. Hienoa, että sukkia valmistuu.

      Poista

Mammuttimaiset kiitokset kommentistasi!
Aina on kiva, kun joku sanoo jotain, ilmaisee mielipiteensä, osoittaa käyneensä tälläkin tontilla.